KMT ÇALIŞMALARI

TELSİZ BULUNDURMASI ZORUNLU DENİZ ARAÇLARI: Gemilerin hepsinde, bütün ticari yatlarda, 12 den fazla kişi ile seyre çıkan özel tekne ve yatlarda telsiz bulundurması zorunludur.
GMDSS Nedir: Türkçe karşılığı Küresel Deniz Tehlike ve Güvenlik Sistemi ( Global Maritime Distress and Safety system) olan, Uluslararası Denizcilik Örgütünün (IMO - International Maritime Organization) denizde tehlike ve emniyet konusunda oluşturduğu uluslararası heberleşme sistemidir.
GMDSS SİSTEMİNİ BULUNDURMAK ZORUNDA OLAN DENİZ ARAÇLARI: Uluslararası sularda seyreden 300 gros ton ve üzeri gemiler ile gene uluslararası sularda 12 den fazla yolcu taşıyan her türlü deniz araçlarının GMDSS sistemi bulunudrma zorunluluğu vardır. GMDSS kapsamı dışında kalan ve sadece ulusal sularda seyredecek gemilerin bağlı olacakları kuralları o ülkenin denizcilik otoriteleri belirler. Türkiyedeki deniz müşteşarlığı Türk kara suları içinde dolaşan gemilerin hiç birinden GMDSS sistemi bulunudurmasını zorunlu kılmamıştır..
EPIRB Nedir: Deniz aracının tanıtma işaretlerini yayımlayarak yerinin bulunmasının sağlayan telsiz vericisi.
COSPAS-SARSAT Nedir: EPIRB sinyalleri için kullanılan uluslarası uydu sistemi.
NAVTEX Nedir: Navigasyon yazıcısı. Meteorolojik ve seyir ikaz mesajlarını,tehlike ve kaza raporlarını yazılı olarak veren cihaz.
SART CİHAZI:Tehlilkedeki kazazede veya geminin yerini bildiren arama kurtarma radar cevaplayıcısı.
INMARSAT UYDU SİSTEMİ: Denizcilik uydu iletişim sistemlerinin ana sağlayıcısı
DSC NEDİR: GMDSS sistemini önemli parçalarından birisi DSC ( DIGITAL SELECTIVE CALL - SAYISAL SEÇİCİ ÇAĞRI) cihazıdır. GMDSS sistemi ile VHF deniz bandındaki bütün çağrıların sadece DSC ile ve  yalnızca 70. kanaldan yayımlanması kuralı getirilmiştir. VHS/DSC kanalı olarak tayin edilen 70. kanaldan sesli haberleşme yasaklanmıştır.
ÇİFT DİNLEME D/W (DUAL WATCH) Nedir: Kanal 16 dinlenirken aynı başka bir kanalın daha dinlenmesidir.
SİMPLEKS KANAL(S) Nedir:  Tek frekanslı kanal. İki istasyonun aynı kanalda sırayla karşılıklı olarak dinleme ve gönderme özelliği olan kanal.
DUBLEKS KANAL (D): Çift frekanslı kanal. İki istasyonun aynı kanalda farklı frekansalar üzerinden aynı anda karşılıklı dinleme ve gönderme özelliği olan kanal (normal telefon görüşmesi gibi).
GEMİ TİPİ VHS DENİZ TELSİZİ: Her tonajdaki gemide bulundurulması zorunlu olan 55 kanallı VHF deniz telefonu.
VHS DENİZ SABİT TELSİZİ: Bütün ticari yatlarda,yat işletmeleri tarafından mürettebatsız kiraya verilen yatlarda, seyre 12 den fazla kişi ile çıkan özel tekne ve yatlarda bulundurması mecburi olup bulundurulmasına izin verilen tipte 16 kanallı VHF deniz telsiz telefonu.
ITU Nedir: Uluslararası Telekominiksyon Birliği (International Telecommunication Union)
ITU/RR Nedir: Uluslararası Telekominiksyon Birliği / Telsiz Tüzüğü (International Telecommunication Union / Radio Regulations
SOLAS-74 Nedir: Uluslararası denizde can güvenliği sözleşmesi ve taraf olduğumuz değişiklikler. (Safety of Life at Sea)
IMO Nedir: Uluslararası Denizcilik Örgütü ( International Maritime Organisation)
DENİZ VHF TELSİZ FREKANSI: VHF 30-300 MHz arasında çalışan çok yüksek frekans bandını kapsar. Deniz VHF telsiz telefon haberleşmesinde ise 156-162,5 MHz arasındaki frekanslar kullanılır.
HABERLEŞME MESAFESİ: Teknenin anten yüksekliğinin kare kökü çarpı 3 dür. Örneğin anten yüksekliği 16 metre olan bir teknenin haberleşme mesafesi: 16 √ =4  3x4=12 deniz mili. İki teknenin birbirleri ile azami haberleşme mesafesi iki teknenin toplam haberleşme mesafesi kadardır. Örneğin a teknesini haberleşme mesafesi 5 dm olsun, b teknensinin haberleşme mesafeside 7 dm. Bu iki teknenin azami haberleşme mesafesi 5+7 =12dm dir.
A-1 BÖLGESİ: En az bir VHF sahil istasyonu tarafından kaplanan, VHF-DSC uyarılarının alınabildiği deniz alanı.
ULUSLARARASI İŞARET SANCAKLARI:

                   
   A-ALFA                    B-BRAVO           C-CHARLIE              D-DELTA       
    DALGIÇ VAR                     TEHLİKELİ                 EVET                                UZAK DUR           
    UZAK GEÇ                        MADDE                                                                                         

              
   E-ECHO                F-FOXTROT             G-GOLF               H-HOTEL
   SANCAĞA                       ZOR                                KILAVUZ                     TEKNEDE
   ROTA                              DURUMDAYIM                 İSTİYORUM                KLAVUZ VAR
                                                                                 BALIKÇI: AĞ 
                                                                                 ÇEKİYORUM
    
             
      I-INDIA                J-JULIET             K-KILO                        L-LIMA
       İSKELEYE                  YANGIN VAR               SİZİNLE                               HEMEN   
    DOĞRU ROTA                UZAK DUR                 TEMAS KURMAK                DURMALISINIZ
                                                                              İSTİYORUM

               
M-MIKE                N-NOVEMBER          O-OSCAR                P-PAPA          
TEKNEM                 HAYIR                                DENİZE ADAM          HERKES TEKNEYE
DURDU VE                                                                DÜŞTÜ                        BALIKÇI: AĞLAR
GİTMİYOR                                                                                                    TAKILDI



              
Q-QUEBEC                R-ROMEO               S-SIERRA              T-TANGO
  PRATİKA                                                                 GERİ                            UZAK DUR
  İSTİYORUM                                                            GİDİYORUM                 TROL ÇEKİYORUM


              
 U-UNIFORM             V-VICTOR             W-WHISKEY            X-XRAY
 TEHLİKEYE DOĞRU         YARDIM                     TIBBİ YARDIM                    YAPTIĞIN
  GİDİYORSUN                   İSTİYORUM                 İSTİYORUM                      İŞİ DURDUR
    
  Y-YANKEE              Z-ZULU
   DEMİRİM                      YEDEKLENMEK
   TARIYOR                       İSTİYORUM
                                         BALIKÇI: AĞ
                                          ATIYORUM

UYULMASI ZORUNLU KISITLAMALAR VE CEZALAR:
Aşağıdaki tahditlere uymayanalar hakkında ilgililerce kayıt tutulur ve bir yıl içinde 5 kez ihlalde bulunanların ruhsatları iptal edilerek  kanuni işlem yapılır.
1. Acil durum kanalları 6 ve 16  çağrı ve ilk temasın kurulmasından sonra derhal terk edilir ve uygun konuşma kanalına geçilir.
2. Kanal 15 ve 17 verici gücü 1 vatı geçemez
3. VHF deniz telsiz telefonları liman içinde 1 vattan yüksek güçle çalıştırılamaz.
4. Balıkçı gemileri avlanma maksadıyla sadece 9 ve 77 nolu kanalları kullanabailir.
5. Yatlar kendi aralarında sadece 72 ve 73 nolu kanalları kullanabilir.
6. Limandan ayrılan her su üstü aracı VHF telsizini seyir süresince açık tutmak ve sürekli olarak kanal 16 dinlemek zorundadır. Ayrıca başka bir kanal dinlenecekse cihaz çift dinleme (dual watch) konumunda tutulur.
7. Meteoroloji servislerince her saat başında meteorolojik bilgiler kıyı istasyonlarına 67. kanaldan aktarılır. Bu nedenle her saat başına 5 dakika kala ve 10 dakika geçene kadar olan 15 dakikalık süre boyunca 67. Kanalı haberleşme maksadı ile kullanmak yasaktır.

CEZAİ UYGULAMALAR:


        1- UYARI GEREKTİREN NEDENLER:
  • Ulusal ve uluslararası deniz tehlike, aciliyet ve güvenlik haberleşmelerini ihlal etmek.
  • Ulusal ve uluslararası işletme kurallarını ihlal etmek.

            2- YETERLİLİK BELGESİNİN 3 AY GERİ ALINMASINI GEREKTİREN NEDENLER:
    • Ulusal ve uluslararası deniz tehlike, aciliyet ve güvenlik haberleşmelerini 1 yıl içinde 2 kez ihlal etmek.
    • Ulusal ve uluslararası işletme kurallarını 1 yıl iiçinde 3 kez ihlal etmek.
    • Sahil istasyonları ile haberleşmede servisden kaldırılmış deniz araçlarının veya başka bir deniz aracının adını veya çağrı işaretini kullanmak.
    • Telsiz operatörlüğü yeterlilik belgesini bir başkasına kullandırmak.
            3- YETERLİLİK BELGESİNİN İPTALİNİ GERELTİREN NEDENLER:
    • Kamu haklarından ve medeni haklardan kısıtlanmak veya yasaklanmak
    • Yeterliliği geçici olarak geri alınmasına rağmen bu süre içinde belgesiz olarak çalışmak.
    • Yeterliliğin 1 yıl içinde 2 kez geçici olarak geri alınması.
    • Sahil istasyonları ile haberleşmede servisden kaldırılmış deniz araçlarının veya başka bir deniz aracının adını veya çağrı işaretini kullanmak ve telsiz operatörlüğü yeterlilik belgesini bir başkasına kullandırmak fiilerinde 2 kez bulunmak
    • Gemiadamı sağlık yönergelerine göre sağlık yeterliliğinin istenen asgari şartlarda olmamaıs nedeni ile, sağlık durumuna göre yeterliklik belgesi geçici olarak alınır veya iptal edilir.
    KANALLAR VE KULLANIM AMAÇLARI:
    KANAL NUMARASI            KULLANIM AMACI
             06                       YARDIM KANALI ( ARAMA KURTARMA)
             08                       SAHİL GÜVENLİK
             09                        BALIKÇI
             13                       SEYİR EMNİYETİ
             15                       GEMİ DAHİLİ 1 VAT
             16                       TEHLİKE-ACLİYET- EMNİYET- ÇAĞRI
             17                       GEMİ DAHİLİ 1 VAT
             67                       METEOROLOJİ
             69                       TERSANE ONARIM
             70                        DSC
             72                        YAT KANALI
             73                        YAT KANALI
             77                         BALIKÇI

    SAHİL İSTASYONLARI:
    Sahil istasyonları TÜRK RADYO olarak çağrılır.
    Genel Görevi:Deniz taşıtları ile kara arasında tek ve çift yönlücan ve mal emniyetine ilişkin haberleşme ile kamu haberleşmesini sağlamaktır. Ayrıca yerli ve yabancı yatların,
    • YAT- SAHİL
    • SAHİL-YAT
    • YAT-YABANCI ÜLKELER ARASI HABERLEŞME
    ihtiyaçlarını karşılar.
    TELSİZ İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜ:
    Gemilerin VHF, MF VE HF bantlarında tehlike ve emniyet haberleşmesi ile ticari ( telefon-teleks) haberleşmesini sağlar, deniz ve çevre güvenliğine yönelik meteorolojik ve seyir uyarılarını yayınlar.
    HABERLEŞMENİN KONTROLÜ:
    GEMİDEN GEMİYE HABERLEŞMEDE: Çağrılan istasyon kontrol eder.
    GEMİDEN SAHİLE HABERLEŞMEDE:Sahil istasyonu kontrol eder.
    VHF KANALLARINDA HABERLEŞME ÖNCELİK SIRASI:
    1. Tehlike çağrıları, mesajları, trafiği
    2. Aciliyet çağrı ve mesajları
    3. Eminyet çağrı ve mesajları
    4. Telsizle yön bulma çalışmaları ile ilgili çağrılar.
    5. Uçaklar ve gemiler arasında arama kurtarma faaliyetleri ile ilgili haberleşmeler
    6. Meteoroloji istasyonlarına iletilecek hava gözlem raporları,hava durumu raporları.
    TEHLİKE HABERLEŞMESİ / DISTRESS TRAFFIC:
    Can ve mal güvenliğinin tehdit altında bulunmasına "tehlike durumu" (distress) denir.
    GMDSS KAPSAMI DIŞINDAKİ BİR GEMİtehlike haberleşmesini kanal 16 da yayımlayarak başlatır.
    GMDSS KAPSAMINDAKİ BİR GEMİ tehlike haberleşmesini önce DSC cihazından yayımlayacak,doğrulamayı aldıktan sonra tehlike haberleşmesini kanal 16 dan başlatacaktır.
    Tehlike çağrısının alındığını doğrulayacak sahil ve gemi istasyonları, çağrıdan sonra tehlike mesajının yayımlanmasını beklemeli, çağrı mesaj alındıktan sonra doğrulanmalıdır.
    MAYDAY ÇAĞRISINA NEDEN OLABİLECEK DURUMLAR:
    • YANGIN
    • SUALMA
    • KARAYA OTURMA
    • GEMİYİ TERK
    • KORSANLIK/SİLAHLI SOYGUN
    • PATLAMA
    • ÇATIŞMA
    • YAN YATMA
    • BATMA
    • TEKNEYİ TERK
    • DENİZE ADAM DÜŞMESİ
    Tehlike çağrısı her zaman "MAYDAY" ile başlar ve 3 kez tekrar edilir.
    • MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY
    • BURASI "TEKNE İSMİ VEYA ÇAĞRI İŞARETİ"
    • MEVKİ
    • TEHLİKENİN CİNSİ VE İSTENEN YARDIM
    • KURTARMAYI KOLAYLAŞTIRACAK BİLGİLER
    • TAMAM
    Mesaj yayınlandıktan sonra kanal 16 dan alındı mesajları beklenir. Eğer cevasp alınamazsa mesaj en yakın sahil istasyonu çalışma kanallarından, kanal 6 dan, sahil güvenlik kanalı 8 den tekrarlanmalıdır.
    TEHLİKE MESAJININ DOĞRULANMASI:Tehlike mesajını alan bütün istasyonlar mesajı aldıklarını doğrulamak zorundadır. Sahil istasyonlarının kapsama alanı içinde olan gemiler, mesajı doğrulamadan önce sahil istasyonlarının mesajı aldıklarını doğrulamalarına fırsat vermek için kısa bir süre beklemelidir.
    ALINAN TEHLİKE MESAJININ DOĞRULANMASI - RECEİVED MAYDAY:
    • MAYDAY MAYDAY MAYDAY
    • TEHLİKEDEKİ TEKNENİN ADI 3 KEZ TEKRARLANIR ( BORA, BORA, BORA)
    • BURASI TÜRK RADYO, TÜRK RADYO, TÜRK RADYO
    • RECEIVED MAYDAY.
    Doğrulama mesajın ilgili birimlere iletildiğini ve yardım çalışmalarının başlayacağı anlamına gelir. Sahil istasyonu tehlike mesajını doğruladıktan sonra gerektiğinde tehlike mesajını aktarabilir. Gemi istasyonları, sahil istasyonunun doğrulamasından sonra alındı mesajı yayınlar.
    ÖRNEK:
    • MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY
    • TEHLİKEDEKİ TEKNENİN ADI 3 DEFA ( BORA, BORA, BORA)
    • BURASI GEMİ İSTASYONUNUN ADI 3 DEFA ( ESER, ESER, ESER)
    • RECEIVED MAYDAY
    Gemi istasyonları alındı mesajından hemen sonra kurtarma faaliyeti için mevki bilgileri verir.
    ÖRNEK:
    • MAYDAY
    • BORA
    • BURASI ESER
    • 36 DERECE 57 DAKİKA KUZEY, 27 DERECE 35 DAKİKA DOĞU MEVKİİNDEYİM
    • TAMAM
    Tehlike trafiğinde bütün mesajlar "MAYDAY" çağrısı ile başlar
    Tehlike trafiğinin kontrolü, tehlikedeki gemi istasyonundadır. Ama tehlikedeki gemi olağan üstü bir durum varsa arama kurtarma ekipleri bölgeye gelene kadar kontrolü sahil istasyonuna devredebilir.
    Arama kurtarma ekiplerinin bölgeye intikal etmiş olması tehlike bölgesindeki diğer gemilerin yükümlülüklerini ortadan kaldırmaz.
    TEHLİKE MESAJI AKTARILMASI / MAYDAY RELAY:

    ÖRNEK:
    • MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY
    • BURASI TÜRK RADYO, TÜRK RADYO,TÜRK RADYO
    • BORA GEMİSİNDEN MAYDAY MESAJI ALINMIŞTIR.
    • POZİSYONU 36 DERECE 54 DAK KUZEY, 27 DERECE 32 DAK DOĞU
    • FIRTINA NEDENİ İLE BATMAKTA, ACİ YARDIM İSTEMEKTEDİR, TEKNEDE 8 KİŞİ VAR, CAN SALI İLE TEKNEYİ TERK ETMEKTEDİRLER.
    • TAMAM

    AKTARILAN TEHLİKE MESAJI ALINDI DOĞRULAMASI / MAYDAY RELAY RECEIVED
    TEHLİKE MESAJININ BİR GEMİ TARAFINDAN AKTARILMASI:
    Bir tehlike mesajını alan bir gemiönce kısa süre trafiği dinler. Mesajı hiç bir istasyon cevaplamazsa devreye girer, tehlike çağrısını aktarmaya, tehlike trafiğini kontrol etmeye başlar.
    TEHLİKE TRAFİĞİNDE SESSİZLİĞİN KORUNMASI / SEELONCE MAYDAY / SEELONCE DİSTRESS:Arama kurtarma çalışmaları sırasında tehlike trafiğine zararlı müdahale varsa, tehlike trafiğini kontrol eden istasyon veya tehlikedeki gemi, kanal 16 da sessizliği isteyebilir.
    ÖRNEK:
    • MAYDAY
    • BÜTÜN GEMİLERE 3 DEFA
    • BURASI
    • TÜRK RADYO 3 DEFA
    • MAYDAY BORA
    • SEELONCE MAYDAY
    • BİTTİ
    TEHLİKE TRAFİĞİNDE KISITLI ÇALIŞMANIN BAŞLAMASI / PRUDONCE:
    Arama kurtarma çalışmalarının belirli ölçüde sağlanması ve hayati tehlikenin ortadan kalkması durumunda kanal 16 da kısıtlı çalışmanın yeniden başlayabileceği mesajı trafiği kontrol eden istasyon tarafından verilebilir.
    ÖRNEK:
    • MAYDAY
    • BÜTÜN GEMİLERE 3 DEFA
    • BURASI
    • TÜRK RADYO 3 DEFA
    • PRUDONCE, PRUDONCE
    • BİTTİ
    TEHLİKE TRAFİĞİNİN SONLANDIRILMASI / SEELONCE FEENEE:
    Arama kurtarma çalışmalarının tamamlanması üzerine tehlik trafiğini kontrol eden istasyon tehlike trafiğini sonlandırır.
    Örnek.
    • MAYDAY
    • BÜTÜN GEMİLERE 3 DEFA
    • BURASI TÜRK RADYO 3 DEFA
    • SEELONCE FEENEE
    • 23.00 GMT
    • BİTTİ 
    ASILSIZYAPILAN UYARILARIN DÜZELTİLMESİ/ CANCEL DİSTRESS ALERT :

    ÖRNEK:
    • MAYDAY
    • THIS IS BORA 3 DEFA
    • MEVKİM 36 DERECE 54 DAK KUZEY, 26 DERECE 54 DAK DOĞU
    • 15.20 DE VERDİĞİM TEHLİKE UYARISI HATALIDIR.
    • CANCEL DİSTRESS ALERT
    • BİTTİ.
    ACİLİYET HABERLEŞMESİ PANPAN / URGENCY TRAFFIC:
    Aciliyet mesakı kanal 16 dan bütün gemilere hitaben yapılır. Kısaca panpan olarak yayınlanır. Bu çağrı emniyetle ilgili çok acele bir mesaj olduğunu gösterir. Tedavi amaçlı veya uzun mesaj metni olan aciliyet mesajları bir çalışma kanalından yayınlanmalıdır. Aciliyet mesajı ve tekne adından sonra mesajın yayınlanacağı kanal anons edilir.
    ÖRNEK:
    • PANPAN, PANPAN, PANPAN
    • BÜTÜN İSTASYONLARA 3 DEFA
    • BURASI TEKNE İSMİ 3 DEFA
    • MEVKİM 36 DERECE 54 DAK KUZEY, 25 DERECE 45 DAK DOĞU
    • PERVANEMDEKİ SORUN NEDENİ İLE SAHİLE SÜRÜKLENİYORUM
    • ACİL YEDEKLENMEYE İHTİYACIM VAR
    • TEKNE BOYU 12 METRE
    • TEKNEDE 6 KİŞİYİZ
    • TAMAM
    Aciliyet mesajını alan istasyonlae mesajı doğrulamazlar, mesajı alan bir istasyon gerekli kurtarma, yedekleme veya yardım için ilgi birimleri uyaracaktır.
    ÖRNEK:
    • PANPAN
    • BORA
    • BURASI TÜRK RADYO
    • PANPAN MESAJINIZ ALINMIŞTIR.
    • BEKLEMEDE KALINIZ
    • TAMAM
    Herhangibir sahil istasyonunun aciliyet mesajını almaması veya gerkeli yardımın çok geç ulaştırılacağı şüphesi üzerine aciliyet mesajını alan gemilerden söz konusu yardımı yapabilecek gemi, mesajı yayınlayan gemi ile kanal 16 dan irtibat kurduktan sonra haberleşmeyi bir çalışma kanalından sürdürebilir.
    ACİLİYET TRAFİĞİ SONLANDIRMASI / CANCEL PANPAN:
    Aciliyet trafiğini, aciliyet çağrısını yapan istasyon kontrol eder. Yardımın gelmesi veya tehlikenin sona ermesi durumunda aciliyet trafiği kanal 16 dan sonlandırılır.
    ÖRNEK
    • PANPAN 3 DEFA
    • BÜTÜN İSTASYONLARA 3 DEFA
    • BURASI BORA 3 DEFA
    • CANCEL PANPAN
    • YEDEKLENMİŞ DURUMDAYIM, DAHA FAZLA YARDIMA İHTİYACIM KALMADI
    • BİTTİ
    TIBBİ YARDIM / PANPAN MEDICAL :
    Acil yardım alınması gereken bir kazazede veya hastayla ilgili olarak tıbbi yardım bilgisi almak için belirli bir istasyona yapılacak çağrılar, PANPAN MEDICAL ifadesi kullanılarak yapılır. Çağrı kanal 16 dan yapılır ve hemen bir çalışma kanalına geçilir. Kanal 16 daki haberleşme süreci olağan çağrılarda olduğu gibi yürütülür.
    ÖRNEK:
    • PANPAN MEDICAL 3 DEFA
    • TURK RADYO 3 DEFA
    • BURASI BORA 3 DEFA
    • TAMAM

    • PANPAN MEDICAL
    • BORA
    • BURASI TÜRK RADYO
    • KANAL 26
    • TAMAM

    • PANPAN MEDICAL
    • TÜRK RADYO
    • BURASI BORA
    • KANAL 26
    • TAMAM
    EMNİYET HABERLEŞMESİ / SAFETY TRAFFIC:
    Emniyet haberleşmesi seyir güvenliği ile ilgili bir mesajı yayınlamak yada önemli meteorolojik uyarılar için başlatılır.
    GMDSS kapsamı dışındaki gemiler emniyet çağrılarını kanal 16 dan yaparlar.
    GMDSS kapsamındaki gemiler emniyet çağrılarını DSC cihazından yayınlayacak ve onay beklemeksizin kanal 16 ve uygun haberleşme kanalından sürüdürecektir.
    Emniyet mesajlarının bir sahil istasyonu tarafından yayınlanması daha fazal gemiye ulaşacağı için en uygun yöntemdir, ancak gemi istasyonlarıda emniyet çağrıları yapabilir.
    HANGİ HALLERDE EMNİYET MESAJI YAYINLANIR:
    Güvenliği tehdit eden aşağıdaki dırumlar emniyet mesajı olarak yayınlanır.
    • ANA SEYİR YOLLARINDAKİ ŞAMANDIRALARIN SÖNMESİ
    • GEMİ ENKAZLARI, YARI BATIK GEMİLERİN VARLIĞI
    • YEDEKTE ÇEKİLEN BÜYÜK DUBALARIN VARLIĞI
    • HERHANGİBİR MAYIN YADA BENZERİ CİSMİN GÖRÜNMESİ
    • SÜRÜKLENEN KUTU YÜK, DUBA, KÜTÜK GİBİ CİSİMLERİN VARLIĞI
    • VARLIĞI YENİ KEŞFEDİLMİŞ SIĞLIKLAR, KAYALIKLAR
    • SUALTI KABLO DÖŞEME VE BENZERİ ÇALIŞMALAR
    • ASKERİ GEMİLERİN TATBİKATLARI
    • FIRTINA, ORKAN İHBARLARI
    ÖRNEK:
    • SECURİTE 3 DEFA
    • BÜTÜN İSTASYONLARA 3 DEFA
    • BURASI TEKNE İSMİ 3 DEFA
    • EMNİYET MESAJI YAYINLANACAKTIR, KANAL NUMARASI ( ÖRNEĞİN 24)
    • BİTTİ
    GMDSS (GLOBAL MARITIME DISTRESS AND SAFETY SYSTEM) / KÜRESEL DENİZ TEHLİKE VE GÜVENLİK SİSTEMİ:
    Bulunulan bölge ve meteorolojik şartlar ne olursa olsun yeryüzündeki her noktadan sesli çağrıya gerek kalamaksızın otomatik olarak tehlike mesajlarınn gönderilmesini ve alınmasını sağlayan GMDSS sistemi 1 şubat 1999 da yürürlüğe girmiştir.
    GMDSS e tabi gemiler geminin büyüklüğüne ve seyrettiği deniz alanına göre, VHF-DSC, NAVTEX, SART YANSITICISI, EPIRB VERİCİSİ gibi cihazlar kullanırlar.
    DENİZ ALANLARI:
    Deniz alanları A1, A2, A3 ve A4 olmak üzere dört bölgeye ayrılmıştır. A1 debiz alanında bulundurulması zorunlu telsiz donanımı aşağıdakilerden oluşur.
    • DSC KABİLİYETİ OLAN VHF CİHAZI
    • NAVTEX ALICISI
    • 9 GHZ RADAR VERİCİSİ (TRANSPONDER)
    • SU GEÇİRMEZ EL TELSİZİ
    • EPIRB
    DSC ( DIGITAL SELECTIVE CALLING / SAYISAL SEÇMELİ ÇAĞRI):
    DSC GMDSS içinde yapılan dijital çağrı tekniğidir.
    Bu çağrı tekniği ile
    • Tehlike uyarı çağrısı gönderebilir
    • Tehlike uyarı çağrısı alınıp, alındı doğrulanabilir.
    • Tehlike uyarıları aktarılabilir veya aktarılan bir tehlike uyarısı alınabilir.
    • Aciliyet ve Emniyet uyarı çağrıları gönderebilir veya gönderilen uyarı çağrısı alınabilir.
    • Gruba veya istasyona özel olağan iletişim çağrısı gönderilebilir, gruba veya istasyona özel yapılan çağrılar alınabilir, haberleşmenin sürdürüleceği kanal seçimi yapılabilir.
    DENİZ GEZİCİ SERVİS KİMLİĞİ:
    GMDSS de, sistemi kullanan tüm istasyonların kimliğini belirlemek için 9 rakkamdan oluşan MMSI numaraları tahsis edilmiştir. DSC alıcıları sadece kendi kimliğini belirleyen MMSI numarasına ve tüm gemilere yönelik çağrıları alır.
    4 çeşit MMSI numarası düzenlenir.
    • GEMİ İSTASYONLARINA
    • GEMİ İSTASYON GRUPLARINA
    • SAHİL İSTASYONLARINA
    • SAHİL İSTASYON GRUPLARINA
    Bütün MMSı numaraların içinde ülkelere tahsis edilen MID numaraları bulunmaktadır. Bu numaralardan gemi veya sahil istasyonunun milliyeti tespit edilebilir.

    TÜRKİYENİN MID KODU 271 DİR.


    GEMİ İSTASYON NUMARALARI:
    Gemi istasyonlarına tahsis edilen MMSI numaralarının ilk 3 rakkamı MID kodudur. Bundan sonraki 6 rakkamI MID kodu sahibi ülke  kendi iç düzenlemelerine göre belirler.
    Örneğin: 271022186 M/S BORA.
    GEMİ İSTASYON GRUBU NUMARALARI:
    Birden fazla gemiyi aynı anda çağırmak için Gemi istasyon grupları oluşturulmuştur. Bu MMSI numarasıyla yapılan çağrıları gruba ait bütün istasyonlar alır.
    Bu gruplara tahsis edilen MMSI kodunun ilk rakkamı sıfır dır. Bunu MID kodu izler, kalan beş rakkam MID sahibi ülke tarafından gemi istasyon gruplarına tahsis edilir.
    ÖRNEĞİN. 027100015
    SAHİL İSTASYON VE SAHİL İSTASYON GRUBU NUMARALARI:
    Sahil istasyonu ve sahil istasyon gruplarına verilen MMSI numaralarının ilk 2 rakkamı 00 dır. Bundan sonra MID numarası gelir. Kalan 4 rakkam ilgili ülke tarafından sahil istasyon ve sahil istasyon gruplarına tahsis edilir. Örneğin, 002713000 Antalya Türk Radyo kimliğidir.
    D SINIFI DSC CİHAZLARI:
    Gezi teknelerinde, balıkçı teknelerinde ve SOLAS a tabi olmayansu üstü araçlarında D sınıfı DSC cihazları kullanılır. Bu cihazlar minimum kapasitelidir.
    DSC CİHAZLARI İLE TEHLİKE ÇAĞRISINI YAPAN İSTASYON, KARŞI İSTASYON TARAFINDAN ALINDI ONAYI VERİLDİKTEN 15 SANİYE SONRA KANAL 16 DAN TEHLİKE TRAFİĞİNİ BAŞLATMALIDIR.

    FONETİK ALFABE:
    A ---Ankara ------------- Alfa
    B
    ---Bursa   ------------- Bravo
    C
    ---Ceyhan ------------ Charlie
    Ç
    ---Çankırı  -----------
    D
    ---Denizli   ----------- Delta
    E
    ---Edirne    ----------- Echo
    F
    ---Fatsa      ----------- Foxtrot
    G
    ---Giresun ----------- Golf
    H
    ---Hopa     ----------- Hotel
    I
    ---Isparta    ----------- India
    İ
    ---İzmir      -----------
    J ---Jale        -----------Juliet
    K
    ---Kayseri -----------Kilo 
    L
    ---Lüleburgaz -------Lima
    M
    ---Manisa ----------Mike
    N
    ---Nazilli   -----------November
    O
    ---Ordu     -----------Oscar
    Ö
    ---Ödemiş-----------
    Q ---             -----------Quebec
    P ---Pazar     -----------Papa
    R
    ---Rize      -----------Romeo
    S
    ---Samsun -----------Sierra
    Ş
    ---Şarköy  ----------- 
    T
    ---Trabzon -----------Tango
    U
    ---Urfa       -----------Uniform
    Ü
    ---Ünye    -----------
    V ---Van       -----------Victor
    Y
    ---Yalova   -----------Yankee
    Z
    ---Zonguldak  -------Zulu
    X
    ---İkiz       ----------- Xray
    W
    ---İkive    -----------Whiskey


    Rakkamların Uluslararası Söylenişi
    0- Nadazero
    1- Unaone
    2- Bisstwo
    3- Terrathree
    4- Katrefour
    5- Pentafive
    6- Soxisix
    7- Setteseven
    8- Oktoeight
    9- Novenine



    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder